Vraag en antwoord


In vraag en antwoord geeft Judith Rolf antwoord op vragen die gesteld zijn via het contactformulier. Ook jij kan hier gratis gebruik van maken. De meest gestelde vragen zijn hieronder geplaatst. Lees onder andere over vetten, suiker en gezonde kooktechnieken.



Waarom transvetten ongezond zijn



Beste Judith,

Ik ben dol op alle soorten koekjes, nu hoorde ik dat hier verborgen vetten in zitten met de naam transvetten.  Wat zijn transvetten en waarom zijn ze ongezond.

Groetjes, Marloes Pijnenburg



Beste Marloes

Transvetten ontstaan door chemische bewerking van vetten in de fabriek. Transvetten zitten vaak verborgen in voedingsmiddelen. Ze zitten inderdaad in koek maar ook in gebak, crackers en snacks. Lees etiketten goed. Staat bij de ingrediënten “plantaardig vet, gedeeltelijk gehard” of “gehydrogeneerd vet”, dan kan transvet in het product voorkomen. Transvetten zijn ongezond, we hebben ze niet nodig.

Transvetten verhogen niet alleen je LDL cholesterol (slecht cholesterol) maar verlagen tegelijk je HDL cholesterol (goed cholesterol). Wetenschappers hebben ontdekt dat het eten van transvetzuren tot verhoging van bloedsuikerniveaus en alfa lipoproteïne (verbinding van een eiwit en vetachtige stof dat cholesterol transporteert) leidt. Deze verhoging leidt weer tot overgewicht.

Natuurlijke producten bevatten ook transvetzuren. De hoeveelheid transvet in deze producten is zeer klein. Natuurlijk transvet zit in het vet van herkauwers zoals bijvoorbeeld een rund, geit en schaap. Dit transvet wordt de voorloper van geconjugeerd linolzuur (CLA) genoemd. Dit CLA wordt niet als ongezond bestempeld, er worden zelf gezondheidsbevorderende eigenschappen aan toegeschreven. Melk, roomboter, kaas, rundvlees en schapenvlees bevatten een zeer kleine hoeveelheid natuurlijk transvet en zijn dus veilig om met mate te eten.

Je schrijft dat je dol bent op koekjes, op interent zijn meerdere recepten van havermoutkoekjes te vinden. Op basis van havermout en kokosolie. Gezoet met bijvoorbeeld banaan of bessen.

Veel bakplezier!

Judith Rolf


Waarom je mag genieten van roomboter



Beste Judith,

Ik ben dol op roomboter. Toch smeer ik meestal een halvarine op mijn brood omdat ik denk dat dat gezonder is en dat ik hier minder snel dik van wordt. Nu hoorde ik laatst dat roomboter gezond zou zijn? Wat adviseer jij en waarom?

Vriendelijke groet, Jacco de Haas


Beste Jacco,

Ik adviseer inderdaad roomboter ipv halvarine gemaakt door de industrie.

Roomboter is een natuurlijk product. Nauwelijks bewerkt, alleen gepasteuriseerd en dat is verplicht door de warenwet. Verhitting dood namelijk de meeste micro-organismen. Helaas heeft ‘echte boter’ in ons land een slechte naam gekregen. Dit komt niet alleen door de prijs, maar ook door het cholesterol dat roomboter bevat. Deze slechte naam is niet terecht. Roomboter bevat behalve cholesterol een stofje (lecithine) dat er voor zorgt dat de cholesterol niet neerslaat in onze aderen en dus niet schadelijk meer is.
Roomboter bevat van nature de voor ons lichaam belangrijke in vet oplosbare vitamine A, D en vitamine E. Je kunt dus zonder schuldgevoel genieten van een boterham besmeerd met roomboter. Biologische roomboter van graskoeien is hierbij de beste keus.

Omdat het niet je bedoeling is om aan te komen is het belangrijk dat je je brood normaal besmeerd met roomboter. Dit houdt in circa 5 gram boter per boterham.

Geniet ervan, Judith Rolf



Bakken en braden in extra vierge olijfololie, ghee, kokosolie of palmolie


Beste Judith,

Zou je mij willen adviseren in welke vetten ik het best kan bakken en braden. In verband met het bereiken van een hoge temperatuur van het vet en het ontstaan van eventuele schadelijke stoffen?

Hoor graag van u, Jan Meijer

Beste Jan,

Kies voor natuurlijke vetten. Margarine en vloeibare bak en braadproducten in plastic flessen zijn geen gezonde keus. De voorkeur gaat uit naar extra vierge olijfolie, ghee, kokosolie, palmolie of high oleic zonnebloemolie. De keuze hangt af van u smaakvoorkeur en de te bereiken temperatuur in de pan.

Extra vierge olijfolie is niet geschikt voor extreem hoge temperaturen. De anders vetten wel. Kokosolie kunt u kopen met en zonder kokosmaak. Een natuurvoedingswinkel heeft veel gezonde keuzemogelijkheden als het gaat om bak en braad vet. Probeer te variëren met verschillende vetten.

Groet, Judith Rolf

 


Leven zonder suiker



Beste Judith,

Dat suiker dik maakt is mij bekend maar is het nu ook ongezond?

Mvg, Yvette Compter



Beste Yvette,

Of suiker nu wel of niet ongezond is daar is veel discussie over. Feit is dat suiker en suikervervangers niet onmisbaar zijn. Sterker, we kunnen heel goed zonder! Suiker is niet noodzakelijk voor het creëren en behouden van een goede gezondheid. Daarnaast zorgt suiker voor het stijgen van je bloedsuikerspiegel.

Zie alle soorten suikers en suikervervangers als uitzonderingsproducten. Onbewerkte suikers bevatten nog voedingsstoffen en mineralen. De beste keus is fruit, een natuurlijk zoetmaker. Kies voor verschillende soorten die horen bij het seizoen.

Suiker is een verslaving. Wil je stoppen met suiker dan kun je dit het best in 1 keer doen, na een dag of 7 zal je behoefte aan suiker weg zijn.

Groet, Judith Rolf

Suikers die we nodig hebben



Beste Judith,

Ik las op internet over essentiële suikers, wat zijn essentiële suikers en wat kan ik eten om deze suikers met mijn dagelijkse voeding binnen te krijgen?

Groet, Ellen




Beste Ellen,

Essentiële suikers zijn nog niet zo bekend bij het grote publiek.

Essentiële suikers krijg je alleen maar binnen door de juiste voedingskeuzes te maken. Essentieel wil zeggen dat je lichaam niet zonder kan en deze suikers niet zelf kan aanmaken. Ze dragen de namen: cellulose, arabinogalactaan, mannose, n-acetyl galactosamine, galactose, inuline, pectines, n-acetylneuraminezuur, fucose en xylose.

Deze essentiële suikers zitten bijvoorbeeld in: groenten, paddenstoelen, bonen (peulvruchten), kokosmeel, bosbessen en een appel met schil. Essentiële suikers zijn rijk aan vitaminen, mineralen, en antioxidanten. Ze dragen bij aan een goede gezondheid en een optimale darmflora.

Gezonde groet,

Judith Rolf


Stevia als zoetstof is caloriearm en heeft geen effect op je bloedsuikerspiegel



Beste Judith,

Er zijn telkens meer producten te koop met stevia. Zou je mij hier iets meer over kunnen vertellen?

Groet, Han Strijk

 

Beste Han,

Stevia rebaudiana of honingkruid is een plant die van oorsprong uit Zuid- en Midden- Amerika komt. De blaadjes van de stevia plant hebben een intens zoete smaak en worden daarom door de oorspronkelijke bewoners van deze landen al eeuwenlang gebruikt om te zoeten. Bijvoorbeeld in dranken als maté, een soort thee.

Stevia is een natuurlijke suikervervanger. Voordeel is dat stevia caloriearm is. Het is niet slecht is voor je tanden en heeft geen effect op je bloedsuikerspiegel.

Er is verschil in kwaliteit als je stevia aanschaft. Kies voor stevia met een hoge zuiverheid. Dit houdt in dat het product een hoog percentage rebaudioside A bevat (bijvoorbeeld 97%). Kies voor onbespoten steviaplanten vrij van genetisch gemodificeerde organismen. Stevia van een hoge kwaliteit zal de minst bittere nasmaak geven.

Groet,

Judith Rolf


Jagen en het oerdieet.



Beste Judith,

Ik volg sinds enige tijd het oerdieet ook wel paleo dieet genoemd. Ik ben bang dat ik voedingsstoffen te kort ga komen met deze voor mij geheel andere manier van eten?

Hoe sta jij tegenover dit dieet?

Hartelijke groet, Liselot Puiman

Beste Liselot,

Dit hangt af van wat je onder een oerdieet verstaat. Het weglaten van granen en melkproducten zou voor tekorten kunnen zorgen. Een grote hoeveelheid eiwitten kan zorgen voor verzuring.

Let dus op een goed zuur-base evenwicht. Mensen met een zwakke eiwitvertering hebben met dit dieet de neiging tot een rottingsflora in de darmen. Dit merk je aan gerommeld in je darmen en je ontlasting. Dit zou je gezondheid niet ten goede kunnen komen.

Het weglaten van suiker en het eten van grote hoeveelheden groenten, fruit en de juiste eiwitten en vetten is een aanrader.

Succes met jagen naar de voor jou juiste oervoeding!

Judith Rolf


Kooktechnieken.



Beste Judith,

Heb jij voor mij alternatieven voor bakken en braden aangezien ik begrijp dat deze kooktechnieken niet de voorkeur hebben. Ik ben benieuwd.

Groet, Roeland Steenbakker

Beste Roeland,

Gebakken en gebraden producten zijn inderdaad moeilijker om te verteren. Schadelijke stoffen kunnen ontstaan als voeding verkeerd gebakken wordt (aanbranden of het verbranden van je bereidingsvet).

Kies vaker voor andere kooktechnieken. Bereiding in de oven, römertopf (ouderwets maar erg lekker), grill, stomen, blancheren en/of koken. Deze technieken zijn vaak minder vet en ze belasten ons lijf minder. Veel kookplezier.

Veel kookplezier,

Judith Rolf


copyright © peer voedingadvies 2017 - realisatie misign.nl